Coaching to popularna metoda pracy, stosowana w różnych sytuacjach:
- rozpoczęcie nowego działania – własny biznes, nowa praca, nowy projekt, nowe stanowisko,
- poprawa poziomu funkcjonowania – zwiększenie skuteczności, rozwój kompetencji, zmiana sposobu działania, poprawa wyników, relacji, umiejętności,
- poszukiwanie nowych rozwiązań ‑ podejmowanie decyzji, rozwiązywanie dylematów.
Coaching koncentruje się na teraźniejszości i przyszłości, na rozwiązaniach możliwych do wdrożenia. Jest metodą wsparcia rozwoju przy zastosowaniu szeregu różnorodnych technik, pomaga uruchomić potencjał Klienta i zrealizować cele, które Klient sobie stawia, promuje rozwój nowych strategii myślenia i działania. Jest to planowany proces rozwoju, zmiany.
To co istotne w coachingu to realizacja stawianych sobie celów ‑ cele wyznaczają pracę.
Wyróżniamy kilka odmian coachingu, np.:
- business coaching ‑ wykorzystywany do wspierania rozwoju członków określonej organizacji,
- life coaching ‑ nakierowany na otwieranie potencjału osobistego w życiu pozazawodowym i poszczególnych jego sferach,
- executive coaching ‑ adresowany do kadry zarządzającej i służący wspomaganiu rozwoju w całym obszarze działań menedżerskich,
- sport coaching ‑ zorientowany na pomaganie w przygotowaniu sportowców do osiągania i utrzymywania optymalnej formy, a przez to do osiągania sukcesów,
- adaptive coaching ‑ wspomagający wdrażanie nowych członków do organizacji.
Z coachingiem kojarzy się wiele pokrewnych mu dziedzin i nazw: trening, szkolenie, doradztwo, mentoring, terapia. Coaching służy odkrywaniu indywidualnego potencjału i rozwoju, dotyczy postępu i doskonalenia, nie jest natomiast terapią lub doradztwem, które są działaniami przede wszystkim naprawczymi. W odróżnieniu od doradcy lub konsultanta, coach wspiera Klienta w podjęciu decyzji, ale nie dostarcza właściwego rozstrzygnięcia, nie formułuje rozwiązań. Coach nie stara się ukierunkowywać działania Klienta, nie udziela rad, wskazówek i rekomendacji, nie daje przykładu, tak jak mentor lub trener.